ADHD
Lär dig mer om ADHD – för alla åldrar och till föräldrar, lärare och närstående.
Vad är ADHD?
ADHD står för Attention Deficit Hyperactivity Disorder och är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som påverkar en persons förmåga att koncentrera sig, reglera sina impulser och hantera hyperaktivitet. ADHD börjar ofta i barndomen och kan fortsätta påverka individen i vuxenlivet.
Symtomen på ADHD delas vanligen in i tre huvudområden
- Uppmärksamhetssvårigheter – Svårigheter att hålla fokus, fullfölja uppgifter och organisera vardagen.
- Hyperaktivitet – Ett konstant behov av att röra på sig, vara rastlös och ha svårt att sitta still.
- Impulsivitet – Snabba beslut utan eftertanke, avbrytande av samtal och svårigheter att vänta på sin tur.
ADHD kan se olika ut för olika personer och symtomen varierar i svårighetsgrad. Behandlingen kan inkludera anpassningar i vardagen, medicinering och olika former av terapi för att underlätta individens liv och funktion.
ADHD – Diagnos och kriterier
ADHD är en neuropsykiatrisk diagnos som kännetecknas av symtom inom tre områden: Ouppmärksamhet, impulsivitet och hyperaktivitet. För att få diagnosen behöver symtomen vara återkommande och skapa betydande svårigheter i vardagen. Diagnosen ställs baserat på kriterier som omfattar nio symtom för ouppmärksamhet och nio symtom för impulsivitet/hyperaktivitet.
Hos vuxna krävs det att minst fem av dessa symtom uppfylls inom någon av kategorierna, medan kravet för barn är något högre. Ofta finns symtom från båda grupperna, men graden och fördelningen kan variera mellan individer. Symtomen måste dessutom ha funnits före 12 års ålder och orsaka märkbara begränsningar i viktiga delar av livet, såsom arbete, studier, familjeliv, hälsa eller ekonomi.
Orsaker till ADHD
Det finns idag ingen exakt förklaring till varför ADHD uppstår. Forskning visar att ärftliga faktorer spelar en stor roll, men även miljöpåverkan tidigt i livet kan bidra. Exempel på sådana faktorer inkluderar syrebrist vid födseln eller infektioner som hjärnhinneinflammation under spädbarnsåren. Forskningen fortsätter för att förstå de bakomliggande orsakerna bättre.
Olika typer och svårighetsgrader
ADHD delas in i tre svårighetsgrader: mild, måttlig och svår. Bedömningen grundas på hur många symtom som uppfylls utöver de nödvändiga kriterierna och graden av funktionsnedsättning som orsakas. När en ADHD-diagnos ställs klargörs också vilka symtomkriterier som är mest framträdande. Har du sex eller fler symtomkriterier för både ouppmärksamhet/ koncentrationssvårigheter och impulsivitet/hyperaktivitet anges ADHD av kombinerad typ. Har du enkom tillräckligt inom en av kategorierna anges det vid hyperaktivitet/impulsivitet som ADHD, främst hyperaktivitet samt vid ouppmärksamhet/koncentrationssvårigheter som ADHD, främst ouppmärksamhet. Förut kallades ADHD med främst ouppmärksamhet för ADD.
Diagnoskriterierna som används idag baseras på DSM-5 (Diagnostiska och Statistiska Manualen), som är den internationellt erkända vägledningen för att ställa neuropsykiatriska diagnoser.
Symptom på ouppmärksamhet vid ADHD
- Gör ofta slarvfel och missar detaljer i uppgifter.
- Har svårt att hålla fokus under lektioner, samtal eller läsning.
- Verkar sällan att lyssna på direkt tilltal.
- Följer sällan instruktioner och avslutar inte uppgifter.
- Har svårt att organisera uppgifter och hålla ordning på saker.
- Undviker ofta uppgifter som kräver mental uthållighet, som läxor eller rapporter.
- Tappar ofta bort viktiga saker som pennor, böcker eller nycklar.
- Är lättdistraherad av yttre stimuli eller egna tankar.
- Är ofta glömsk i vardagen, exempelvis med ärenden, möten eller räkningar.
Symptom på hyperaktivitet och impulsivitet vid ADHD
- Har svårt att sitta still eller är rastlös med händer och fötter.
- Lämnar ofta sin plats när stillasittande förväntas, som i klassrum eller på möten.
- Springer, klättrar eller känner sig rastlös i olämpliga situationer.
- Har svårt att leka eller koppla av lugnt och stilla.
- Är ständigt ”på språng” och kan uppfattas som hyperaktiv.
- Pratar ofta överdrivet mycket.
- Kastar ur sig svar innan frågan är ställd färdigt och har svårt att vänta på sin tur.
- Har ofta svårt att vänta på sin tur.
- Avbryter ofta andra i samtal, lekar eller aktiviteter, och kan använda andras saker utan tillåtelse.